Vervuilende bestelbussen in Amsterdam

Kilometervrij goedkoop busje huren BusterRent

Gemeente Amsterdam, wél of niet voor een milieuzone tegen oude en vervuilende auto’s?

Het is inmiddels juni 2017 en als het goed is rijden er geen vervuilende bestelbussen meer door Amsterdam. Hoezo dan? De gemeente Amsterdam heeft een milieuzone ingesteld en dat houdt in dat er geen bestelbusjes van ouder dan het bouwjaar 2000 binnen de ring A10 Amsterdam mogen rijden. Toentertijd was dit een goede eerste stap volgens bewoners van de stad. Amsterdam volgt steden als Utrecht, Rotterdam en Den Haag op. Hieronder zie je om welk gebied het gaat.

Hoe wordt er gehandhaafd?

Meerdere bewoners van Amsterdam hebben kritiek op het feit dat er nog steeds wel degelijk grote aantallen oude en vervuilende bestelbusjes binnen de ring A10 rijden. Hoe kan dat? Volgens de gemeente wordt de milieuzone gecontroleerd met camera’s bij afritten op de A10 en in de binnenstad. De camera’s registreren aan de hand van het kenteken of een voortuig de milieuzone in mag. En de gemeente Amsterdam geeft aan dat zij op straat controleren naar verouderde voertuigen.

Hoe is het dan mogelijk dat er na 5 maanden handhaving relatief veel oude en vervuilende bestelauto’s rijden?

Zou het dan toch aan de handhaving liggen? Vanuit meerdere hoeken is te horen dat de gemeente te weinig handhaaft op het gebied van de milieuzone. Op de website van de gemeente staat dat er tot 1 mei een waarschuwingsbrief geldt en dat er vanaf 1 mei een boete van € 90,- geldt. Echter, staat er ook op de site dat verschillende bedrijventerreinen worden uitgesloten. Terwijl het juist bedrijven zijn die de verouderde bestelauto’s gebruiken in de stad.

“Honderden bestuurders negeerde milieuzone Rotterdam”

In 2016 reden er na twee weken van de invoering van de milieuzone in Rotterdam 265 verouderde auto’s dagelijks in de milieuzone (Metro, 2016). Zij konden vanaf mei 2016 boetes verwachten na betreding van de milieuzone, echter zijn er momenteel nog steeds verouderde voertuigen in de milieuzones te vinden. Oplossing? Betere handhaving en automatische systemen.

Milieuzone alleen voor bestelauto’s?

De milieuzone is momenteel alleen voor bestelbussen en vrachtwagens. Vanaf 1 januari 2018 worden de milieuzones pas ingevoerd voor taxi’s, bromfietsen, snorfietsen, autobussen en touringcars. Voordat er echt boetes worden uitgedeeld wordt waarschijnlijk weer in mei 2018. Wij zijn benieuwd wat jij hiervan vindt, dus laat een reactie achter onder deze blog.

Wat zijn eigenlijk de voordelen van zo’n milieuzone?

Amsterdam uitstootvrij in 2025 is het doel van de gemeente.

De luchtvervuiling in Amsterdam is vele malen hoger dan in de rest van het land en als het zo doorgaat dan kan het op lange termijn schadelijk zijn voor het menselijk lichaam. Schone lucht is een pijler van de gemeente Amsterdam, maar de gemeente stuurt met deze regeling ook op de aanschaf van nieuwe 100% elektrische auto’s. Subsidies voor nieuwe elektrische auto’s kunnen oplopen tot een bedrag van 5.000 euro. Verder zijn er plannen om auto’s in bepaalde gebieden binnen de hoofdstad te weren. De plannen zijn er, nu de handhaving en uitvoering nog! Amsterdam is groeiend op het gebied van bestelauto’s en vrachtverkeer in de stad, lees hier meer over Amsterdam op slot.

Hopelijk wordt Amsterdam sneller duurzaam!

Heb je nog meer vragen over dit onderwerp? Bekijk hier meerdere vragen over het onderwerp bestelbussen in Amsterdam.